2007. november 21., szerda

engedély?! de minek!?

Lassan itt az év vége, kezdődik az új, ez azt jelenti már évek óta, hogy mindig drágul minden! A Balatonon horgászóknak szerencséjük volt eddig mert párszor kimaradtak az így év végén szokásos a jegyáremelések. Hozzá kell tenni, hogy a közel 30000, vagy ezt meghaladó jegyár eddig is magas volt. Igaz nem kötelező kiváltani a drágább jegyet, de ha már egyszer van csónak, van motor, fizetem a csónakhelyet akkor had horgásszak ott ahol akarok, meg az őszi süllőzésnek párja nincsen, ahhoz nem elég csak párszáz métert kimenni. Ha erre még rászámoljuk azt, hogy 10-20%al kivánják megemelni az egnedélyek árát, így már komolyan el kell gondolkodni, hogy érdemes-e kiváltani. Eddig úgy néz ki, hogy ugyan csak 10%os lesz az emelés, de itt semmi sem biztos, csak a halál, meg az adó... Szóval 10% emeléssel kell eddig minimum számolni. Egy ekkora költségnél felmerül az emberben az, hogy mire fizet ki ennyi pénzt. Logikus lenne a gondolat, hogy azért mert szeretne halat fogni. De mivan ha nem lehet??? Akkor is érdemes? Hát igy már kicsit más a helyzet, ugyanis normális méretü nemeshalat, nem lehet fogni a tóban, de még csak fehérhalat sem. Ez sajnos nem csak az én véleményem. Mert ugye ha én lennék az amatőr, akkor semmi gond nem lenne, elkönyvelném hogy nem értek hozzá és elmennék focistának vagy faragnék egy sámlit vagy akármi. De a horgászatban eltöltött 12 év azért mást sugall. Még így sem merem azt mondani, hogy értek hozzá, de azért már nem jövök zavarba ha egy váratlan helyzet adódik.
Minden eddigi tapasztalatomat felhasználva idén 1 darab méretes pontyot sikerült fognom. Ezt még mondhatnánk jónak is, ha mondjuk csak egyetlen napot töltöttem volna pontyozással, de 3 hetes renszeres szoktatóetetés utánn 0 pontyot fogtam! Igy már kicsit más a helyzet! Ilyenre még sosem volt példa. Ha az etetés megkezdésétől számított 3. napon nem volt meg a ponty akkor ott én hibáztam! De idén a hibát is ki lehet zárni mert nem volt kapás!!!
Az engedély ára csak egy dolog, ehhez hozzá kell venni a felszerelések árát, ami minden szezonkezdetkor csak a legminimálisbbat figyelembe véve bőven tullépi a 10000 forintot, és ilyenkor még csak keszegezni indulunk mert tavasz van, a pontyoknak még nem vettünk kokoricát, nem csináltunk bojlit. A bojlit meg is vehetjük, de annak igen borsos ára van! Nekekem sikerült hozzájutni pár kiló minőségi bojlizhoz és pellethez. Emellett csináltam házi bojlit is, annak számításaim szerint 700-800 forintra jött ki kilója. Szóval a 3 hét alatt minimum a minimálbért szórtam be a vizbe 0 darab halért. Ehhez még a benzinpénzt hozzá sem számoltam... Szóval tényleg nagyon siralmas volt az év ponty szempontjából! 3 hét utánn gondoltam, hogy nem kellene erőltetni ezt a pontyos dolgot, és kijárogattam süllőzni. Ha jól emlékszem 8-10 alkalommal voltam kinnt 300-1500m-ig, mindenhol KAPÁS NÉLKÜL!!! Ez egy ujabb rekord mert ilyet előtte el sem nagyon tudtam képzelni, mert mindig el lehetett csípni egy-egy bóklászó süllőt a mederben augusztusban is, a hínár között meg ilyenkor jött álltalában a daraboasabb. De idén ez sem volt!!! Az őszi süllőzés 3 darab süllőt adott. Ezek balatoni viszonylatban nagyonkanak számítanak, mert bőven túl voltak a 1,5 kilón. De a rossz idő, az állandó szél, eső miatt maradt ez a 3 süllő. Volt olyan aki 15 alkalommal próbálkozott süllőzéssel de egyetlen egy kapása sem volt! Mivel nagyon bizonytalan volt az idő, ezért megpróbálkoztam a csukázással, nem túl sok reménnyel! De minden kétséget kizáróan ez a módszer adta a legtöbb normális halat idén! Az első alkalom kivételével minimum 1 csukát sikerült fogni.
Mindent összevetve ez az év az eddigi legrosszabb volt! Ebben óriási szerepe van az orvhalászoknak, de mégis szerintem a legnagyobb kárt a BHZRT okozza a tónak azzal, hogy évek óta szelektív halászatot emlegetve folyamatosan huzzák a tavat! Tavaly nem fagyott be a víz, ez kedvezett a halászatnak, sajnos! Ennek meg is lett az eredménye, mert tavasszal normális méretü keszeget sem lehetett fogni. Küszíváskor minimális balin látogatta meg a kövezést. Állandóan lehetett látni a halászokat, minden nap huzták a vermelő keszegeket, íváskor huzták az akadókat. Mindez közelsem nevezhető szelektív halászatnak! Az év vége felé soron kívüli telepítésre került sor! Gondolhatnánk, hogy ez nagy jó dolog, de ha kiszámoljuk akkor kb 6-7 hektárra jut 1 darab méretes ponty. Ami ugy olyan mintha nem is lenne. Közben a BHZRT papírokat lobogtat a tévében, nyilatkozik az ujságokban hogy 350 tonna halat rak a Balatonba évente! Ezzel csak az a gond, hogy hitelt érdemlően egyik oldal sem tudja bizonyítani, csak annyi látszik hogy nincs hal. Ha hajóról telepítenek akkor azért, ha meg partról akkor azért. Akárki aláirja két pontyért a jegyzőkönyvet, a papír sokmindent elbir. Nyilvánvalóan a BHZRT pár ember megélhetését szolgálja, több százezer ember kárára! Tételezzük fel, hogy évek óta beletesznek 350 tonna halat, és ezt vessük össze az általuk és a horágszok által kifogott mennyiséggel /ami mindkét oldalon eltérhet a valóságtól/, akkor azt kellene látnunk, hogy pupos a viz a halaktól!
A halőrzésről nem irnék sokat. Nyilvánosan rabolják a halakat, gereblyéznek, hálóznak! Mindenki benne van, az ellenőröktől kezdve a halászokig mindenki! Nem igaz az, hogy fényes nappal az út mellett árram veretik a halat és senki nem tud róla, vermelőhelyen gereblyéznek és senki nem megy oda, mert ők is benne vannak! 12 év alatt a partról 5 alkalommal, míg csónakból egyszersem ellenőriztek. Mindez azt jelenti, hogy mindenki azt csinál amit akar! Éppen ezért az engedély kiváltása sem teljesen szükségszerü.
A horgászturizmosról, mint a BHZRT vesszőparipájáról sem érdemes beszélni, mert miutánn teljesen lerabolták a tavat erre nem érdemes szót pazarolni, elég megnézni az eladott napijegyek számát, és a horgászboltok visszaesett forgalmát. A tanyán is jelentősen visszaesett a vendéghorgászok szama, főzeonban átlagosan 4 csónak ment ki a vizre, a parkolóban nem álltak autók...
Miutánn ezeket a BHZRT oldalán szóvá merték tenni páran, hirtelen megszünt létezni a vedégkönyv...
Az engedély áráért semmiféle ellenszolgáltatást nem kapunk! Ami a pláne az egészben, hogy ebből fedezik a halászatot a tavon! Tehát akkor váltsunk-e engedélyt? Ha váltunk akkor mikor?
Összegezve az évet siralmas!
1 ponty ami többe került mint a minimálbér :S 4 süllő ebből egy külön öröm volt mert meg volt jelölve! /amit visszaküldtem de semmi válasz/ És életem első harcsáját is sikerült megfogni! Eddig 8 csukát sikreült fognom, a csónak még a vizen van, mert remélem lesz még szélcsendes idő amig be nem fagy...


Külön meg szeretném jegyezni, hogy október 6-7. én résztvettem egy horgásztalálkozón Fonyódon. WILLY látott minket vendégül. Volt minden ami szem szájnak ingere. Káposztalevélbe töltött ponty, halászlé pontyból és harcsából, süllőfilé rántva, pörkölt, na és persze sör, bor, pálinka /ha valamit kihagytam, akkor elnézést érte!/ ! Persze azért horgásztunk is. Kicsit hitetlenkedve beszálltunk egy hajóba, majd willy az első dobásra már csukát is fárasztott /a kép csalóka :)))) /. Sikerült megfognom életem első csukáját pergetve! Ez leirhatatlan élmény volt számomra, az hogy rögtön utánna fogtam még az már a csoda határát súrolja, és igazolja a jó csalivezetési technikámat /jó volt a tanárom/ :)))))))))) Mégegyszer szeretném megköszönni, hogy ott lehettem!

Nincsenek megjegyzések: